Var positiv och ge kärlek

image

Att det finns så många negativa saker runtomkring oss alla, det vet vi. Jag vet att det säkert är många som upplever mig som negativ, jag försöker vara positiv för det mesta för allt blir så mycket lättare då. Vi låter en mängd saker påverka oss, många gånger när folk lägger upp sorgliga historier eller lägger upp något annat hemskt, så får dessa historier mängder med kommentarer och delningar. Är det så att vi gillar att läsa att det går åt skogen för vissa? Har man gått igenom en massa skit så är det lättare att vara positiv än negativ för att vara negativ tar tag i ens krafter och håller ett stadigt tag och det blir svårare och svårare att hitta den positiva sidan….
En mycket positiv historia är den när jag bodde på Stafvre, det debatteras vilt om våren och där har jag verkligen upplevt en mängd saker ni bara kan drömma om. Alla saker har inte varit negativt, långt därifrån. Till exempel när jag var på Stafvre så var det extremt jobbigt att bo med gamla människor, det var inte så roligt med de som var dementa som helt plötslig dök upp inne på rummet och det var jobbigt för Emil som inte tyckte det var så kul att hälsa på. Träffa mig ibland de äldre kunde sluta med att han hade blivit kramad av någon dam som tyckte han liknade sitt barnbarnbarns. Ofta valde han att inte komma alls.
Det finns en mängd olika saker som jag skulle kunna berätta som var jobbiga och som jag fick stå ut med men den tiden är förbi. Det jag däremot skulle vilja berätta om är den fantastiska personalen, när som helst och hur som helt kunde jag be om hjälp och aldrig några suckar eller annat. Däremot när jag legat på sjukhuset så har jag fått höra både det ena och det andra. En av sakerna är att när man är sjuk och inte kan klara sig själv så ringer man självklart på klockan för att få hjälp och då har jag bland annat varit med om när jag bad efter lingon till maten så sa hon som jobbade; men då får jag gå en runda till! Jag är enbart till besvär är det första man tänker fast man vet innerst inne att det inte alls är så. Den personen har jag sett och hört göra många patienter illa med sina illa valda ord! Jag skulle kunna nämna otroliga saker som jag hört men det finns ingen mening med det.
Som sagt, aldrig jag hörde någon ifrån Stafvre säga något liknande, de verkade aldrig tappa tålamodet med de dementa som sa samma saker hundratals gånger. Många tänker nog nu att det är deras jobb. Javisst är det, men precis som på andra ställen är det de som jobbar som har ansvaret för det ska bli så bra som möjligt för patienterna. Så vad är skillnaden?  Ja det är nog inte så lätt att förstå. Varför kan vi inte ge de gamla bra och felfri vård på sjukhuset? Om det är någon som vet varför det är så kan gärna få höra av sig till mig och förklara för det skulle vara roligt att veta. Sen såklart finns det de andra där också som tar sig tid till att trösta eller muntra upp och som finns där för de som behöver det som mest. Jag beundrar de personer som jobbar inom vården och håller humöret uppe på sina patienter och ändå gör ett felfritt jobb.
Så kontentan av dessa orden är att jag vill säga att personalen på Stafvre gör ett enastående jobb och borde få höra det oftare. Det är också viktigt att förstå att orkar man så är det jätteviktigt att vara positiv för oss som redan är i ett utsatt läge. Det gör skillnad! Du gör skillnad. Så jag glöm inte det.
Tack för du läste…….Kram ❤

Kommentera

