Rädslorna och maten

one-for-the-weekend-l1
Liten sötnos

Godmorgon får jag säga nu och kan samtidigt skaka av mig nattens mardröm. Den var mer av det vanliga slaget, om det kan sägas angående en dröm. Det finns ändå inget vanligt när det gäller mig så varför skulle en dröm som skapats utav mina tankar, minnen och galna värld vara vanlig. Vi bodde i ett höghus och till sist efter många om och men hade det blivit bestämt att jag skulle åka med en ambulans in till akuten för att min kropp orkade inte hålla sig upprätt och luften i lungorna tog slut hela tiden. Efter att ambulansen hade lastat mig på båren började det störtregna utomhus, det slog intensivt mot fönsterrutorna och det gick inte att höra något annat än dånet ifrån regnet. Jag hör att det är någon som skriker vid ytterdörren och tydligen så har det börjat läcka in vatten genom taket. Regnet eskalerar hela tiden till det värre och läckan tenderar att göra detsamma. Plötsligt så är det fullt med vatten på golvet och det öser ner inomhus. Sandra står på sitt rum och slår på rutan samtidigt som hon skriker sluta gång på gång. Rädslan byggs upp inom mig och plötsligt så gungar det till i golvet. Höghuset håller på att rasa och jag hinner börja tänka på att det snart ska bli svart och att det inte finns någon som helst chans till överlevnad. Precis när jag faller så vaknar jag och kan konstatera att det var ytterligare en dröm. Härlig början på dagen idag också.

Tro inte att jag inte försöker behålla glädjen jag ibland hittar fram till. Efter att jag hade vaknat till idag så var jag på ett strålande humör men efterhand som tiden sakta tickade fram kom mer och mer tillbaka igen. Medicinerna, hemtjänst, personlig assistent o.s.v och allt eftersom så sänktes humöret mer och mer. Sen ringde jag hem till Kent för att kolla ifall han hade någon möjlighet att titta in till mig idag och det var en omöjlighet. Där med är jag tillbaka där jag slutade igår. Det blir inte roligt att försöka ta sig igenom denna fredagen om inte något förändras. Inget roligt alls.

cute-animals4
Naaww…så förbaskat söt den är

Som denna söta varelse ser ut känner jag mig. Tänk att få hålla det lilla livet i sin famn, smått gnyende kanske eller nafsande efter fingrarna, jag kan nästan känna värmen och dess lilla hjärta ticka i hög hastighet. Hade jag varit frisk och haft plats så hade nog mitt hem varit fullt av djur. De är fantastiska.

Jaha, vad ska ni göra i helgen då? Någon som ska grilla om vädret tillåter? Det tar jag för givet att det är. Något som jag längtar efter är att sätta tänderna i en god, saftig, grillad och kryddad köttbit, sen till det ska det vara en god sommarsallad med tillhörande dressing. Vill jag sen festa till det ännu mer så får det bli vitlöksbröd till det och någon god dricka. Det skulle jag vilja göra i helgen men det går bra att fortsätta att drömma om det så kan det förverkligas när dagen för hemfärd har dykt upp. Nu har jag åtminstone fått ner frukosten och det är godast enligt min uppfattning. Det går väldigt enkelt att äta den medan det är när på omöjligt att få ner lunchen. Har man ätit en rejäl frukost så står man sig väldigt länge och timmarna är för få mellan dessa två måltider. Diabetesen har dock en annan åsikt, enligt den måste jag äta regelbundet. Det mår i och för sig alla människor bäst av men det är inte helt enkelt att stoppa i sig mat när magen säger nej. Träning träning träning. Allt går att träna så jag har, nästan, lärt mig att äta på tiderna när det serveras och jag anser att kommer det en dag då det inte fungerar alls så gör det inget. Då får jag stoppa i mig flingor med cornflakes eller något annat som jag gillar.

Solen lyser utanför mina persienner och värmen börjar sakta stiga i rummet. Det är tur att det finns persienner för annars hade jag kokat härinne. Sen när solen har försvunnit så är det dags att rulla upp dem igen. Jag är ganska glad för att rummet ligger på denna sidan  eftersom de som har rummen på andra sidan korridoren har sol i stort sett hela dagen. Visst är det skönt med värme men lagom är bäst och jag avskyr att svettas inomhus, det är äckligt och jag tappar exakt allt humör. Det är inte lätt att klä av sig när jag inte har så mycket på mig, numera är det linne och ett par knälånga byxor som är standard så det finns inte utrymme för att plocka bort något.

Cute Animal series wallpapers 480x360 (17)
Det går inte att motstå den blicken…

Idag har jag terapi klockan elva och träning i eftermiddag efter lunchen. Det vill säga om jag kan använda proteserna som jag vill för annars är det inte lönt att träna heller. Jag har svårt för att böja mina fingrar idag och det tyder på att det är mer vätska i kroppen än igår, trots att medicinen är ökad så samlar jag. Sköterskan skulle skicka in läkaren här så får vi se vad han kan hjälpa till med. Det är svårt med vätskan eftersom om den finns kvar och påverkar så kan jag inte sätta på mig proteserna heller och då blir allt en ond spegel. Fortfarande svårt att tänka på toalettbesöken när jag har kommit hem. Tanken på att jag inte kommer kunna göra det självständigt gör ont. Det är så tråkigt att behöva be om hjälp varje gång det är dags för toabesök. Visst förstår jag att det krävs mer hjälp än innan men att förstå är en annan sak än att göra. Nu när jag tänker på hemgången så är det med glädje och det är tacksamt. Rädslan kanske backar tillbaka lite ju mer jag funderar. Lite rädsla får det vara, bara jag inte är vettskrämd så går det bra och det är jag inte. Min tillit till Kent finns också där och att han hjälper mig utan att tveka är jag helt övertygad om. Helst av allt skulle jag vilja komma hem hel både fysiskt och psykiskt men det fungerar inte så jag får nöja mig med det som går. Nu mina vänner måste jag avsluta inlägget för att hitta på annat. Kram på er alla och vill ni ha en energiboll så tar ni en sådan. Sköt om er och var rädda om varandra ❤ ❤ ❤

2 reaktioner på ”Rädslorna och maten

  1. Lena

    God morgon min sköna! Jag kan förstå att din morgon inte alltid är så god. Har läst om alla dina mardrömmar och en del är hemskare än de värsta skräckfilmerna. Att skaka av sig stämningen efter svåra mardrömmar är inte lätt. Jag drömde en gång att vi var med våra bästa vänner på en stor marknad utomlands. Mannen i den andra familjen kom fram till mig och sa -Du vet väl att din man har hittat en annan kvinna som han älskar mer än dig. Därefter skrattade han hånfullt och pekade på min man. Han hade mycket riktigt en ny kvinna som han kom gående med, hand i hand. I drömmen blev jag ledsen och började gråta och vaknade av att tårarna strömmade ner för kinderna. Nästa dag var jag jättearg på min man och på mannen som hånskrattat åt mig i drömmen. Känslan ville inte släppa utan jag var sur och slog efter dem hela dagen. Dina drömmar är så mycket vidrigare så du måste ha svårt att bli av med känslan, trots att du vet att det bara var en dröm. Att du dessutom drömmer så ofta måste vara riktigt jobbigt.
    Att ditt humör växlar fram och tillbaka är nog ganska naturligt. Under livets gång har du verkligen prövats och prövats. Att du även har bra dagar beror nog på att du är en fantastisk kvinna med vilja och i grunden ett positivt synsätt. Andra i din situation skulle säkert gråta och skrika av ilska dygnen runt. Du däremot försöker hela tiden hitta tillbaka till glädjen och energin. Du är så beundransvärd och jag är så ledsen för att ditt liv inte får vara lugnt och skönt utan bekymmer. Du är så värd att få ha ett liv utan oro för toastolar och pengar. Hoppas av hela mitt hjärta att det blir en vändning på detta. Stor kram från Lena

    Liked by 1 person

    1. Alltid lika positiva Lena. Jag älskar att läsa dina meddelande, jag blir glad, jag blir stolt och det är bättre än någon terapi i världen. Du har en förmåga att skriva orden så jag tar in vartenda ord du skriver. Du är en fantastisk kvinna Lena och jag önskar såååå att jag hade kunnat träffa dig. När du inte har skrivit på ett tag så letar jag efter ditt namn så det var tur du skrev nu för annars hade det snart gått ut en efterlysning….nej då, lite skämt och lite allvar. Jag mår bättre nu ikväll och ber för att det ska vara kvar till imorgon. Vad ska hända hos er i helgen?? Nästa vecka är det äntligen dags och det finns inte ord nog för att beskriva vilken lättnad det är att få komma hem. Sköt om dig nu Lena så hörs vi snart igen. Många massor kramar fyllda med värme, kärlek, glädje och vänskap skickar jag dig ❤ ❤ ❤

      Gilla

Kommentera

