God Morgon, God Morning och Buenos días

www.onlyhdwallpaper.in
Godmorgon fina ni

Godmorgon kära du….då var det plötsligt söndag. Klockan är lite över sex men jag har varit vaken mycket längre än så. Monstret vaknade redan klockan tre idag och det vägrade somna om helt enkelt. Trots en dålig start så hoppas jag på en mycket bra dag. Mitt humör är svårt att sänka och det är toppen. Fast igår nådde det nästan botten….det var ingen rolig dag igår. Emil och våra kära barnbarn hade bestämt sig för att göra livet surt för både mig och Kent. Den ena var värre än den andre och det skvallrades, bråkades, kivades och skreks. Det var inte utan jag med glädje skulle ha kastat ut dem och låst dörren…men som tur är så har de en snäll mormor och mamma så de fick stanna kvar inomhus. Det var nog så att det var tre trötta barn och det påverkar ju deras humör, desto värre är att det påverkar även vårt. Så igår blev en prövning men jag klarade den galant och idag ska de små åka hem. Sandra och Paddy blev lediga idag, tack och lov, men de bestämde sig för att stanna kvar till idag för annars hade de varit sent hemma. De bjöd på pizza också så Kent slapp laga mat och det var välkommet. Efter jag hade ätit tog all energi slut och jag bokstavligen kröp i sängen nöjd med dagen trots alla bråk.

Som sagt så vaknade mitt monster vid tre och ville då också att jag skulle stiga upp. Valet var enkelt, det fanns inget val helt enkelt. Det gjorde för ont så det var bara att vakna till och ta smärtstillande. Efter en stunds snurrande och gnyende så la sig monstret till ro igen och nu för tillfället så sover det. Jag skulle egentligen ta mig en tupplur också men känner mig för uppspelt och glad för att somna om. Det går inte att beskriva hur glad jag är för att vakna på ett så gott humör….det har jag haft äran att göra sen dagen då jag anlände hem. Jag som var så orolig över hur det skulle gå och så har det gått bättre än bäst. Jag kan säga att mina tankar inte gick så innan hemkomsten. Rädslan var enorm innan jag kom hem, direkt innanför dörren när jag kände lukten av våra doftljus släppte rädslan och ersattes av glädje. Sedan det ögonblicket har jag känt glädje och kärlek många gånger om. Sen att det kommer sådana dagar som igår är något som jag måste räkna med. Det tillhör det dagliga livet, att det går lite upp och ner, och kan jag bara acceptera det och inte bli så rädd varje gång något händer så klarar jag det också.

god
Good Morning

Jag blev jättenöjd med artikeln igår…fotografierna var inte så jobbiga som jag trodde de skulle bli. Jag är liksom så tjock att det är jobbigt att se sig själv. Det är inget roligt alls. Fast jag ska försöka röra mig mer nu när jag har börjat vänja mig vid proteserna. När jag ska till gåskolan på onsdag så måste de fixa till proteserna. Den ena är längre än den andra. Det är inte mycket som skiljer, det handlar om millimeter men det känner jag ändå…den ena höften är lägre än den andra och då belastar jag annorlunda. Smärtorna blir högre och det blir svårare att gå. Så det måste fixas. Sen vill jag jättegärna ha de klädda för att då ser de lite naturligare ut också. Sen är båda proteserna för stora nu och jag har en extra strumpa på vänstra redan men den är ändå för stor. Det fungerar ju så att först sätter jag på mig den gråa hylsan, sen efter det drar jag på vad som ser ut som en strumpa och sen sätter jag på protesen. Det går bra att fylla ut med tre strumpor men sen är det stopp och då är det dags att gjuta om hylsan, det är den jag stoppar stumpen i, och det kostar en del för vården att göra så helt ska det inte göras för ofta. Det är alltid läkaren som har det sista ordet när det gäller proteserna. Vi har vetat från början att vi är tvungna att gjuta om min vänstra hylsa åtminstone men nu visar även högra stumpen tendenser till att bli för smal och då får vi gjuta om den också…jaja, det är strunt samma för det måste göras i alla fall, annars blir det inte så roligt att försöka ta sig fram med dem proteserna. Jag har mycket bättre balans också nu och vågar mer släppa taget. Som till exempel när jag har varit på toaletten och ska dra upp byxorna. Innan höll jag krampaktigt tag i handstöden men nu släpper jag taget helt och drar upp de som jag gjorde när båda benen fanns kvar. Det är också en enorm lättnad när jag som igår hjälpte till att städa toaletten, då kunde jag stå upp och då nådde jag överdelen av byrån och kunde därmed ta bort saker som inte skulle vara där och torka rent. Det har jag inte kunnat göra alls innan för när jag hade ett ben var det jobbigt att stå för länge och då kunde jag inte släppa taget på samma sätt. Så än en gång har jag vunnit en större frihet. Det finns mängder med saker som jag inte har kunnat göra men som går vägen nu.

good-morning-quotes
En ny dag är här. Godmorgon

En ny dag med nya utmaningar. Precis…varje dag som jag möter så möter jag också hinder. Fast de är till för att övervinnas såklart. Det känns lite som att vara ny. Svårt att förklara men för varje dag som går så måste jag lära mig något nytt. Just nu känns det inte jobbigt utan det känns roligt. Jag hade inte fått chansen att lära mig så mycket nya saker om jag inte hade blivit amputerad. Det är positivt. Jag har egentligen inget, för tillfället, som känns negativt när det gäller mitt handikapp men däremot när det gäller den ekonomiska biten känns allt negativt. Det är jobbigt när jag inte riktigt vet hur vi ska klara oss fram till dess att jag får ny sjukpenning. Jag hoppas att det inte ska ta för lång tid att hantera vår ansökan om vårdbidrag. När jag känner mig redo så ska Kent sätta upp sig på Arbetsförmedlingen så att vi kan ansöka om ekonomiskt bistånd och faktiskt få det godkänt. De kanske hittar något annat att anmärka på då. Då vet jag inte vad jag gör. Det är pinsamt och jobbigt nog som det är. Behöva leva på bistånd, det är inte klokt, men vad gör vi? Just nu så går det inte att lösa på något annat sätt för leva på min sjukpenning i längden går inte an. Då går vi under förr eller senare. Det viktigaste är maten. Räkningarna är betalda och vi är ifatt så det finns ingen faktura som ska betalas dubbelt och det är underbart. Hur vi nu har lyckats göra det med enbart min inkomst är för mig fortfarande en gåta, men vi har gjort det. Det kommer förhoppningsvis en tid när vi också får njuta av lite extra. Jag kommer aldrig sluta kämpa för det, jag kommer aldrig sluta kämpa för oss.

Nu min kära vän är det dags att avsluta just det här inlägget. Jag hoppas att du har haft en trevlig lässtund, jag har gillat att skriva det. Jag känner mig lättare nu och det beror på att jag har kunnat delat med mig av mina bekymmer till dig. Tack älskade vän för att du har lyssnat. Sköt nu om dig och dina kära och nära. Vet du någon som behöver en energiboll så får du dela med dig. Jag kramar om dig hårt och delar med mig av min glädje, värme och kärlek. Hoppas du får en fin söndag så hörs vi snart igen. ❤ ❤ ❤

4 reaktioner på ”God Morgon, God Morning och Buenos días

    1. Tack så jättemycket för dina värmande ord. Det kommer bli hur bra som helst i slutändan. Det enda problemet som är så jobbigt är ekonomin. Blir den också bättre så lever jag som en prinsessa. Många kramar till dig ❤ ❤ <

      Gilla

  1. Lena

    Hej min sköna och fina!
    Är helt varm i magen av glädje för att du är hemma, mår hyfsat och har din härliga familj runt dig. Är dock lite orolig för att du ska behöva vakna varje natt på grund av smärtmonstret, kan du inte få smärtplåster som avger smärtlindring dygnet runt? Förstår att du behöver mer smärtlindring än ett ketoganplåster under dagtid men det kansle håller smärtan borta under sömnen om du byter på kvällarna. ( Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar, du har antagligen full koll på dina mediciner).
    Måste säga att jag tyckte artikeln var riktigt bra. Den var inte ”tyck-synd-om-mig-sliskig” utan berättade naket och rakt om hur ditt liv ser ut. Fotografierna var också helt okey, jag tycker att du är söt.
    I förra kommentaren frågade du vad jag skulle göra under helgen. Lätt att svara på för våra helger ser ungefär lika ut varje vecka. På lördagen träffas vi hela familjen, barnens respektive och barnbarn och lagar mat ihop. Det började med att yngsta dottern gick från att vara vegeterian till att bli vegan. Alla suckade, vad bjuder man dig på? Så startade våra veganmatslagningar på lördagarna.. Aldrig hade jag trott att det fanns så mycken god veganmat. Vi har lagat och ätit så himla mycket gott och blivit så härligt mätta.
    På söndagarna försöker vi att vara ute så mycket som möjligt. Både på tomten och ute i naturen. Jag har ett stort behov av att få vistas ute i friska luften. Vi bor tack och lov så bra till med stora strövarområden, ett slott med stor slottspark och en fågelsjö. Jag försöker hålla undan och ordning under veckorna så att jag slipper sådant på helgen.
    En annan sak jag tänkte på, vad att du sa att det skulle vara så roligt att träffas. Jag har ett bra men långsiktigt förslag. Just nu har du precis kommit hem och det kommer att ta tid innan du känner att du har en vanlig vardag. Antar att du kommer att ha många återbesök hos läkaren och olika terapeuter. Tiden går, du umgås med alla hemma, myser med familjen, tränar upp gången med proteserna, ekonomin blir bättre och du börjar långta efter ett äventyr. Då fixar vi en biljett till dig,med Norwgian kan man flyga för 499 kr till Alicante. Där väntar jag på dig med bilen och vi kör ner till den lilla staden där vi har vårt hus. Jag står förstås för all mat, för gott ska vi äta. På dagarna sitter vi en stund vid havet och myser, innan vi tar oss till plazan där vi äter en god lunch, sitter länge med våra kaffakoppat och tittar på alla människor. Fram mot eftermidagen hamnar vi på vår terrass, där vi tar siesta i varsin badenbadenstol, innan jag fixar middagen. Vi sitter kvar efter middagen, tittar ut över havet, äter lite glass, melon och annanas. Vi pratar om livet, hur det var, hur det är och hur det kommer att bli. Vi ser solen gå ner över havet med kaffekoppen i handen. Sedan sover vi gott, utan mardrömmar eller smärtmonster. Något att drömma om?
    Som vanlgt blev det en lång kommentar. Du ska veta att även om jag bara skriver ibland så läser jag din blogg varje dag och tänker på dig ofta, ofta.
    Kramar, kramar och fler kramar till dig från Lena

    Liked by 1 person

    1. Fina Lena…du ska tro att det erbjudandet kommer jag att nappa på. Precis som du skrev så blir det svårt att säga nej. Men det lät så enormt mysigt att jag kommer inte kunna tacka nej. Får jag ta med min man och Emil…Det är jätteskönt att vara hemma och jag njuter i fulla drag.
      Ja helgerna brukar i regel vara uppbokade men det är så det ska vara. Jag trivs bäst när det finns saker att hitta på.
      Som vanligt läser jag din kommentar med ett leende på läpparna och myser. Tack för dina fina kommentarer, de är guld värda för mig och det vet du, hoppas jag. Många många kramar ❤ ❤ ❤

      Gilla

Kommentera

