Tvungen att förklara varför Hedda bor hos oss…..

wpid-20150613_213529.jpg
Hedda har lagt sig tillrätta…finaste någonsin

Jag känner att det nu krävs en förklaring till olika saker. För det första så är jag nog lite överkänslig för tillfället men jag tror att jag hade reagerat likadant i fallet, som jag nu gjorde. Anledningen till att vi har skaffat Hedda är att jag vill ha djur runt omkring mig och plus när Kent ska börja jobba så vill jag ha en anledning till att gå ut. Min första amputation, hade jag mängder med planer när jag kom hem. Inte en enda blev till verklighet, utan istället blev jag sittande framför tv.n och till sist vågade jag inte mig ut alls, utan svaret när någon frågade blev alltid nej. Det kändes för stort och alldeles för otryggt. Bil kunde jag åka ibland, dock inte så ofta det heller, jag hade alltid något att skylla på. Till sist slutade de fråga och det passade mig alldeles utmärkt. Men det är livsfarligt att bli sittande på det viset, min hälsa går käpp rakt åt helvete då. Så nu är jag aktivare på en dag än vad jag var på en vecka innan och det känns jättebra. Har jag inget att hitta på så finns Hedda alltid där. Jag kan borsta hennes päls, vi kan leka, vi kan ta en promenad, vi kan träna, ja vi gör mängder med saker tillsammans med Hedda. Det är inte enbart jag som har fäst mig vid henne, utan hela familjen. Hedda själv föredrar Kent men jag får låna ibland. Igår lockade hon mig till skratt trots att jag var så sjuk. Hon la sig på armstödet på vår fåtölj och protesterade för att hon inte fick gå ut och leka med Chippen. Vi tyckte inte det passade då chippens familj satt och åt. Så hon tjurade men inte så länge. Det är sällsynt att jag ger bort mitt hjärta så fullkomligt men hon vann det första gången hon kom in genom dörren. Jag kan lova att Hedda har det riktigt bra och hon är lika bortskämd som Emil. Hon får vara precis överallt och oftast sitter hon i någons knä och tigger kel. Hon får följa med oss var vi än ska, för det känns viktigt. Jag skulle lätt avstå ifrån att äta om det inte fanns någon mat till Hedda. Men vi har köpt upp ett litet lager av köttmat då hon är lite kräsen och inte vill äta torrfoder. Sen brukar hon få rester när det är mat som passar hennes mage, för det är ju inte allt hundar bör äta. Så att vi valde skaffa hund trots vår dåliga ekonomi, var ett beslut som vi hade vänt fram och tillbaka. Till exempel, så skaffade vi inte en valp, av den anledningen att det inte hade varit rättvist mot hunden. En valp kräver mer än en vuxen hund och det kan inte jag ge en valp, den måste ju ut även på nätter och den måste gå ut mängder med gånger per dag. Sen ska den tränas och då hade det blivit träning för en klubb, inte det lättaste utan ben. Så det är av den anledningen också att vi ville ha en liten hund denna gången. Det är lättare för mig om hunden inte drar mig av permobilen. De gånger vi har gått långrundor så får hon åka med mig när hon blir trött. Hon får mängder med kärlek, det kan jag lova. Hon har fått leksaker som vi köpt, träningsgodis, borste och kam. Vi lägger så mycket pengar vi för tillfället kan på Hedda. Sen för att det ska bli ännu lättare att förstå varför så har vi nog fått vårdbidraget godkänt och det gör att vi får ca 2000 mer att röra oss med. Vi har det tufft men vi har fan inte bett om att ha det så här.

Vi kunde skitit i att hjälpa Emil till skolan och skitit i att ge han den extra tillsyn han behöver så kunde Kent stått uppställd på arbetsförmedlingen. Vi satte vår son framför ekonomin, jag tror nog att alla hade gjort samma sak. Det är därför Kent också är hemma fortfarande, så vet ni det också. Kent vill ta hand om mig själv, annars har jag rätt till hemtjänst men Kent vill själv ha det så här och jag har inte tvingat honom till någonting alls. För er som tycker att Kent borde säga ifrån och att han mår dåligt, han vill själv ha det så här. Jag hjälper till så mycket jag orkar och kan. Ofta alldeles för mycket. Jag gör mängder med överflyttningar varje dag och då håller jag mig i luften med mina armar och jag är överviktigt, så detta börjar slita på mig. Det är alternativet jag har, eller sätta på mig mina proteser och gå till toastolen. Oftast gör det skitont men det finns inget val när jag väl har rest mig, det blir att halvskrika och ta sig till toalettstolen. Så livet utan ben är inte alls så enkelt som jag föreställde mig, inte alls. Varje dag kämpar jag för att komma över de hinder jag stöter på och där hjälper Hedda till massor. Hon är alltid glad och pigg, det smittar av sig och som sagt bjuder hon på mängder med skratt.

Så om någon fortfarande undrar varför jag skaffade hund så har ni svaret där. Inte för att jag egentligen är skyldig någon att förklara. Men för min egen skull känner jag det är viktigt. När någon ställer frågan varför vi har skaffat hund trots vi inte har råd till mat, känner jag mig tvungen att motivera varför. Sen för den delens skull så har vi alltid mat i frysen då vi storhandlar, det kan ibland fattas till mjölk och andra färskvaror, men än så länge är det ingen i vår familj som behöver gå hungrig..Vi hade en ordentlig svacka för ett tag sedan och då fick vi hjälp av en mängd fina människor och utan de och utan de organisationer som gick in hade det blivit svårt. Annars kan jag också påpeka att vi har försökt jobba hela våra liv och betalt in skatt, så vi har verkligen inte levt på bidrag eller ekonomiska anstånd. Vi har alltid redat oss själva. Nu vet ni det också.

Här avslutar jag för ikväll. Hoppas du är nöjd med förklaringen nu, för jag tror inte jag kan förtydliga det mer nu. Sov gott, så hörs vi imorgon. Kram

4 reaktioner på ”Tvungen att förklara varför Hedda bor hos oss…..

  1. Sandra

    Du behöver inte förklara ett dugg. Den personen vet inte hur din situation ser ut. Försök att inte ta åt dig. Vi i familjen vet hur det ser ut och varför ni skaffade lilla underbara Hedda. Vi älskar dig och stötar dig i genom allt. Sen har du ju dina underbara blogg läsare. Er vill jag tacka personligen för ni har verkligen hjälpt mamma så enormt mycket. Det är delvis tack vare er hon är där hon är idag. Hon mår så mycket bättre än nu än första gångem hon amputerade sitt ben. Så tack ni underbara läsare som har valt att ställa upp för min underbara starka mamma. Hon är min hjälte min förebild i livet pågrund av hennes kämparglöd. Älskar dig mamma♥

    Gilla

  2. Maria

    Mia!
    Du behöver inte förklara dig alls. Du underbara kvinna som alltid vill alla väl! Det finns inget mer läkande i själen än ett djur. Självklarhet att ni skulle skaffa hund.
    Sandra: Du har en underbar mamma❤️
    Många kramar till er❤️😘

    Liked by 1 person

Kommentera

