Kent är skadad och skrivandets för och nackdelar.

söt katt
Sötnos

Hej söta du. Hoppas att allt är väl med dig. Då var onsdagen här och jag längtar till fredag. Varför? Jo, vi får in lite pengar då och det ska bli skönt. Det är jobbigt att leva som vi gör men nu kan jag åtminstone se slutet på eländet. Hoppas jag i alla fall. Det har varit tufft och inget jag skulle vilja göra igen. Men i och för sig, hade jag ställts inför samma situation igen så hade jag gjort samma val. Viktigare saker än våra barn det finns inte. Jag sa det till Kent att nu kommer vi känna oss som miljonärer. Bara tänka att kunna köpa något extra gott till helgen. Slippa leta efter det billigaste hela tiden. Naturligtvis kommer vi fortsätta att handla billigt men nu behöver vi inte få ångest för om vi skulle unna oss en liten finare bit kött. Nu när det är så ont om pengar så går det ändå inte äta köttet för då har jag ont i magen för priset på det. Så det blir nog lite skillnad.

Vi har precis ätit lite mellanmål och Hedda är för rolig. När vi har dukat undan så går hon till sin skål ett antal gånger. Fram och tillbaka. Hon har alltid torrfoder i den ena skålen, i den andra får hon köttmat morgon och kväll, ibland får hon också smaka av det vi ätit. Sen när hon till sin besvikelse förstår att hon inte får något extra gott av oss, då äter hon sitt torrfoder, inte annars. Så hon äter mest på kvällen när vi har ätit kvällsmat för det är precis som hon vet att då är det inte lönt om hon inte har fått något. Hon brukar få varje kväll men ibland är det mat som absolut inte passar henne. Jag har också slutat ge henne pasta om där är den minsta ketchup på, för en vit hund passar inte i en mustasch med ketchup, dessutom är det svårt att få bort. Det ser roligt ut men inte lika roligt att tvätta bort.

Idag vaknade Kent med en enorm ryggsmärta. Jag kan slå vad om att det är för han hjälper mig som han har fått ont. För igår när jag skulle ifrån fåtöljen till rullstolen så tog min ork slut och då la jag armarna runt hans hals och så fick han dra upp mig på armstödet på det viset. Så nu har jag dåligt samvete, jag har sagt dock att det inte är bra att sitta utan dynan i fåtöljen. Men när dynan ligger där så är det inte skönt att sitta i fåtöljen och då undviker jag den. Samtidigt brukar jag orka dra mig själv med hjälp av Kent upp på armstödet och sen vidare därifrån. För om jag sitter kvar i rullstolen så går jag och lägger mig tidigare för det är inte skönt att sitta i den hela dagen och dessutom hela kvällen. När jag sätter mig i fåtöljen så känner jag nästan normal också, sen är den så förbaskat skön att sitta i. Jag känner att hela kroppen får en chans att slappna av och det är mys på hög nivå. När dynan ligger där, så kommer jag upp ungefär en decimeter, sen kasar dynan också så jag måste sitta på ett speciellt vis så därför är det inte lika bra med dynan. Jag kan glömma fåtöljen ikväll i alla fall.

Jag har mediciner som måste hämtas idag och en av dem är beställda så det är apoteket på sjukhuset som gäller och i vanliga fall är det inget problem att vi går dit, men idag är det ett stort problem. Det blev till att ringa Jocke och höra ifall han var ledig ikväll och kunde köra. Tack och lov så kunde han det, så slipper Kent traska bort där. Sen är det något ärende till och jag tror vi skulle ta det själva. Nu när jag har varit så duktig och fyllt i papperna så ska de skickas också. Tänkte gå ner och lämna de papper som ska till Försäkringskassan i deras låda, så slipper vi det portot i alla fall. Det är inte så ofta numera som vi köper frimärken. Det är lite synd, för det är roligt att få ett brev som är handskrivet. Det är mängder med år sedan jag fick ett sådant. Allt skrivs ju på internet nu för tiden. Det finns både nack-och fördelar med det. Vi sparar ganska mycket på miljön. Stavningen blir också bättre. Men det är nyttigt att skriva något för hand ibland just för att träna stavning och stil. Sen är det så mysigt, som jag sa, att få något som är handskrivet. Jag skriver sällan brev själv, men jag använder pennan mycket, jag skriver ibland noveller med bara penna, för jag tycker det är roligt att skriva. Det har jag alltid gjort, så när vi skulle skriva en novell i läxa, blev jag överlycklig. Nu skriver jag för skrivandet skull.

Nu mina vänner så tänkte jag avsluta för denna gången. Tänkte försöka hjälpa Kent med städningen, inte mycket jag kan göra men det jag kan, tänker jag göra. Kramar om dig och skickar iväg mina energibollar till er som behöver dem. Sköt nu om dig själv  och var rädd om dig och varandra. Vi hörs strax igen ❤ ❤ ❤

2 reaktioner på ”Kent är skadad och skrivandets för och nackdelar.

  1. Lena

    Ha, ha, fina Mia, nu luras du allt. Det var inte åratals sedan du fick ett handskrivet brev för jag skickade ett brev, handskrivet, två A4 ark, som du fick samtidigt med boken och det var bara några månader sedan. Fast det är mänskligt att glömma. Jag är ganska bra på det själv. Ibland lovar jag barnen saker,som jag sedan helt glömmer bort. Oftast, fy på mig, har jag haft tankarna någon annanstans och bara svarat ja, ja, utan att jag egentligen vet vad jag har svarat på.
    Tråkigt för både dig och din man att han måste ta så mycket ansvar för din situation. Han ska ju vara din man och inte din vårdare. Varför snabbas det inte på med en personlig assistent, du måste ju ha all rätt i världen att få en på heltid. Då kommer ju du och mannen leva i en helt annan situation. Assistenten ska ju ”vara dina ben” och hjälpa dig att leva ett så fullgott liv som du kan och vill.
    Är så glad för din skull, att du har det så roligt och mysigt med din hund. Jag förstår dig verkligen för min hund är en jättestor bit av mitt liv. Han har hitintills fått stanna hemma med hundvakt när vi åkt till Spanien. Nu har han pass och alla vaccinationer och jag har bestämt mig för att i framtiden ska han följa med mig på alla resor.
    En liten undran. har du kommit igång med att göra boken om ditt liv? Du har ju egentligen redan skrivit den, det behövs bara lite redigering. Några fotografier och en styckuppdelning. Om du behöver hjälp, så hjälper jag dig gärna när vi träffas i vår. Kanske är den redan klar då, så då får du i stället ta med ett exemplar av boken till mig.
    Jag vet att du är en otroligt driven och framåt person. är säker på att du klarar av allt du vill. Du har i bloggen visat att du står för den du är, både när livet är svårt och när det är bra. Den styrkan gör dig till en hel människa, en människa som jag beundrar. Du har verkligen orden att beskriva händelser. Jag har aldrig tidigare läst en sådan otroligt pricksäkerhet i att beskriva smärta. Den kändes genom märg och ben i min egen kropp.
    Fina, fina Mia, jag önskar dig allt gott och tackar för att du delar ditt liv med mig och alla andra som läser bloggen förstås. Bamsekram från Lena

    Gilla

    1. Hej fina du. Det stämmer och bara för att bevisa det för mig själv så tog jag fram brevet och läste det igen. Jag blev lika glad som första gången jag läste det. Men annars är det något som nästan har gått ur tiden och det är väldigt synd. Det är så spännande att få ett handskrivet brev. Det är ju inte så dyrt egentligen, så datorn har tyvärr gjort oss väldigt lata. När jag var yngre så hade jag mängder med brevkompisar. Där skickade man med bokmärken, stickers och allt som fick plats utan att det skulle bli för dyrt. Det var tider det. Fast ibland kände jag tvånget att skriva bara för att det var min tur och då var det inte lika roligt. En fördel med datorn är att så fort man har tryckt på knappen så kan vederbörande läsa det. Men det är väl så med det mesta. Allt har sina för-och nackdelar. Men jag gillar att skriva på ett papper så det tänker jag fortsätta med. Ha en riktigt bra helg nu, du fina vän. Kram ❤

      Gilla

Kommentera

