Länge sedan sist och min vänstra stump hittar på elakheter. ( Någon kan tycka att det ena fotot är läskigt)

hellokitty
Hello Kitty blev nästa projekt….

Hej alla fina….Det var ett tag sedan sist. Varför? Jag vet egentligen inte, jag har inte något bra svar. Allt har känts konstigt och lite motigt. Som jag skrev i mitt förra inlägg, så försöker jag febrilt lista ut vem jag är nu och vad jag vill bli när jag är vuxen. Jag kommer närmare för varje dag som går. Nu kan jag finna harmoni och koppla av. Det är lång väg kvar att vandra, men en dag i taget, ibland en timme i taget. Huvudsaken är att jag finner svaret så småningom.

På bilden ser du Hello Kitty som blev ett projekt i mellan beställningarna. Det är ganska brett, så jag har bestämt att det får bli ett bokmärke eller kanske en nyckelring. Vi får se. Kunden som vill ha det, får bestämma. Mitt pärlande tar mycket av min tid och det är nog lite anledningen till att jag tog en semester ifrån min blogg. Det kändes viktigt och bra för stunden. Jag orkar inte sitta en hel dag ännu, för smärtorna blir för höga då, så det är en del tid som försvinner på andra saker. Jag är oftast ute en gång om dagen i alla fall och det tar också lite tid. Det är inte nyttigt att sitta framför det hela dagen men jag blir så uppslukad av det jag gör så tiden försvinner utan att jag märker det. Ibland kanske jag sätter mig och pärlar vid ett och plötsligt är klockan fem, utan att jag har funderat över det. Så min hobby slukar tid och ibland mig.

Nu idag så har jag inte pärlat alls och det beror på att min stump har hittat på saker som jag avskyr. För ca en vecka sedan så kliade jag mig på stumpen och kände då att en ruva följde med och jag undrade lite över vad en ruva gjorde där, för jag hade inga sår alls där. Jag glömde snabbt bort det igen för när ruvan var borttagen, fanns en pytteliten rosa fläck. Efter någon dag så märkte jag att det rosa var svart. Så bra tänkte jag, nu är det snart borta igen. Än en gång glömde jag bort den och kliade vid något tillfälle mig igen och ruvan föll av men denna gången hände det saker. Det fullständigt vällde ut blod från den lilla ruvan och jag började misstänka en fistel, det är en gång som är mycket större och längre inuti och den är osynlig utanför. Jag har haft en del sådana i högra stumpen. När det väl slutat blöda så satte jag på ett plåster. För ett par dagar sedan så hade såret mer än fördubblats och det började dyka upp gula fläckar i såret. Först trodde jag att det var infekterat och att det gula var tjockt var, men det var nekros (död vävnad). Jag tyckte att det var lite märkligt, hur fasiken kunde det gå så fort. Igår började jag må sämre och smärtan är fruktansvärt, det började rodna runtom och såret hade ”feber”. Det läkte också sårvätska något makalöst. Det fanns dock en vanlig ruva på halva såret. Idag finns inte den ruvan kvar, utan nu är den också nekros. Smärtan har ökat ännu mer och idag har jag lagt om såret 4 gånger redan. Det  är sårvätskan som gör att jag till sist måste byta omläggningen och när jag tar bort kompressen så väller det ut, precis som kompressen stoppar upp lite. Nu har jag blivit lite bekymrad över såret så nu ska sårsköterskan i Hässleholm kolla det imorgon för de behöver nog ta en odling. Så typiskt, nu kan jag inte använda protesen för den saken skull. Jag har ändå i ganska lång tid nu, sagt att något är galet i den stumpen, för plötsligt en dag, kunde jag inte använda protesen för smärtans skull. Jag sökte vård då och fick till svar att det skulle lösa sig om jag bara använde mina hylsor. Då skulle svullnaden gå ner. Jaha, vem fick rätt. Den knutan som jag har haft så ont i, det är där såret är. Tycker du inte om att se på sådana foton så scrolla inte vidare.

sår
Så här ser det ut idag…

Vad som mer hänt sedan sist är att Emil har fått beskedet ifrån sitt EEG och det visade epilepsi. Han blev förbannad och arg först, sen blev han ledsen. Jag har försökt att lugna både honom och mig själv med att det behöver inte komma fler krampanfall med tanke på att han hade ett anfall vid 6 års ålder och har förmodligen haft det sedan dess. Men såklart har vi hämtat ut den medicin som behövs om han skulle få ett anfall och det varar mer än två minuter. Framtiden kan vi inte se, men jag hoppas för hans skull att det inte kommer förvärras efter det senaste anfallet. Han har tillräckligt ändå, tycker jag. Nu är det snart dags för skolan igen och sommarlovet har bara sprungit förbi. Det tycker Emil också för en gångs skull men vi har hittat på mycket med honom. Det har varit C4 lägret, Sandra och Paddy i Näsum, ibland någon natt hos Caroline, vi har varit ute med honom och hittat på roliga ting, ibland har han tagit mig i rullstolen så har det bara varit han och jag. Så denna gången när någon frågar vad han gjort i sommar, så blir svaret massor.

Min ansökan om personlig assistans är snart klar, så får vi se. Papperna som vi läste när det var sammanställt av min LSS-handläggare väger mot det positiva. Det ska bli skönt när allt är klart oavsett besked. Vår ekonomi kommer förändras drastiskt om jag blir beviljad assistans, det i sin tur kommer göra att vi kan unna oss mer saker tillsammans med Emil.

armband
Ett armband som en kund beställt. Jag trodde först inte på färgerna men nu gillar jag det.

Ja det är inte alltid jag kan se det framför mig men det blev bättre när jag var klar. Kunden är också nöjd och det är huvudsaken. Nu håller jag på med en beställning till med tassarna men i helt andra färger och denna gången ska det vara till en hund. Så här ser det ut för tillfället.

lena
Jag älskar den turkosa färgen. Det syns inte så bra på fotot men den glittrar precis som havet.

Vad har ni hittat på i sommar? Har det hänt något outstanding som jag har missat? Skulle vara skoj om ni vill dela med er.

När jag satte mig och blogga, så tänkte jag, det måste jag berätta och det också, det med och ja, det får jag inte glömma. Nu sitter jag här och funderar. Vad var det mer jag ville berätta? Jag är ledsen, men det har fallit i glömska för tillfället. Jag får grunna lite på det så återkommer jag imorgon, antingen med det jag glömde eller med nya saker.

Ta nu vara på varandra i värmen, svara gärna med vad ni har gjort i sommar. Kramar om er jättehårt och det är trevligt att vara här igen, jag hade glömt hur mycket jag älskar att skriva. Finns det någon som är i behov av mer energi så vet ni redan hur det går till. Dåså, då återstår det bara att önska en trevlig kväll, vi hörs snart igen. ❤ ❤ ❤

2 reaktioner på ”Länge sedan sist och min vänstra stump hittar på elakheter. ( Någon kan tycka att det ena fotot är läskigt)

  1. Tissan

    Hallå bruden!😊 läser dina inlägg men glömmer oftast skriva.. här har det inte hänt så mycke.. mest bara tagit d lugnt o utmanat mig själv på att klara av saker med protesen 😊 har kommit så långt att rullstolen står o samlar damm o för att påminna mig om att inte bli sittandes iden.. visst ska vi iväg o det blir mycke gående så måste jag ju ha den… kryckorna blir heller aldrig använda för får så ont i rygg axlar nacke.. så när vi handlar så blir d vagn dock bara när d e stor handling… annars så har jag nu träffat en kille som verkligen e snäll mjuk gullig o rar… så vi får se vad som sker där vi har bara träffats en månad…. På Torsdag ska jag dejta underbara Mats för ytterligare justering av protesen d blir nr8 ska även få det kosmetiska gjort denna gång😊 äntligen… gåskolan har jag hoppat av då det inte ger mig något alls!!😕alla e ju typ 60 plus.. men men så e det… kram

    Liked by 1 person

    1. Hej vännen. Vad bra att du har träffat någon som förhoppningsvis är bättre än den förra. Jag läser dina inlägg också, men precis som du så tänker jag inte på att kommentera. Vad duktig du är som fixar det så bra. Det skulle jag också vilja göra. Jag ska faktiskt till gåskolan imorgon för jag måste kolla såret. Vi hörs snart igen. Kram

      Gilla

Kommentera

