Att leva med sina beslut

Hej, finaste. Jag vet….det var evigheter sedan jag skrev. Jag har ingen ursäkt. Fast nu är jag här. Jag funderade innan ikväll över val och beslut som man faktiskt dagligen möter, vissa värre än andra. Tidigt i livet tvingas vi att lära oss göra ett val. När man är mindre så är det inga livsavgörande beslut men nog så viktiga. Det kan handla om vilka kläder som ska användas just den dagen eller kanske ifall det blir gröt eller mackor.
Senare i livet så är besluten viktigare och valen vi gör kan avgöra vilken väg vi ska vandra. Ibland blir det bra, ibland sämre och ibland till och med katastrof. Jag kan här säga att många av mina val har varit felaktiga, men i stunden när jag tog beslutet så kändes det rätt. Det är så många gånger som jag gråtit floder och ställt mig själv frågan: Varför? ? Det går inte att ta tillbaka ett bestämt beslut när det redan skett men fram till händelsen så har man alltid en valmöjlighet.
De valen vi gör är det som formar våra liv. De vägarna vi väljer är de vägarna vi följer. De dåliga besluten man har gjort, är försent att ändra. Det enda man kan hoppas på är att nästa beslut blir bättre. Det är ofta jag har ljugit för mig själv och tagit en väg jag egentligen inte velat, då lider jag oftast också när jag längs den vägen vandrar. Jag har också tagit ett beslut i en fråga och tyckt att det har känts helt rätt. Sen efter ett tag så visar det sig att min omgivning inte har tyckt det har varit så bra och därmed så var det fel beslut utan att jag visste om det.
Nej, livet är inte så himla enkelt. Det finns många vägval att göra och ibland blir det rätt. När vi vandrar på livets väg gäller det att se framåt och inte älta de val som redan är gjorda. Det går inte att gå genom livet med bitterhetens tankar. Råkar man göra fel och välja fel väg så går det inte att gå tillbaka och försöka hitta den rätta vägen. Tiden är förbi då du kunde göra något åt det. Sätt blicken på horisonten där framme och ge allt du kan och orkar. Håll huvudet högt, du är lika mycket värd som alla andra. Våga ta för dig av livets frukter som finns längs hela vägen, våga göra fel.
Det finns ganska många människor som inte kan se sina egna brister utan ser enbart andras. De personerna är inte mycket värda i mina ögon. Det är ju genom sina misstag jag lär mig vad som är rätt. Det är också dessa människor som pratar illa om din rygg och när du pratar med en sån person så snackar den personen enbart skit om andra, det finns liksom ingen som är lika bra. Det ser sig som perfekta människor och allt de gör är bra. Det viktigaste när du stöter på någon sådan är att förstå att det är inte bara dig de snackar skit om utan det är om alla. Du kan sätta näsan högt för du är mycket bättre, du beter dig inte så. Du visar respekt.
Tänk igenom ditt liv så kommer du att finna att varje dag tar du beslut. Det går inte att lyckas varje gång. Ta de beslut du själv vill,  låt inte någon annan ta dina beslut
Att man någon gång under sin vandring blir sårad är nog tyvärr tvunget. Jag tror inte att det finns någon som inte har blivit sårad. Jag tror att alla vet hur det känns att bli trampad på. Så fort man blottar sin själ och anförtror någon, så kommer man att bli sparkad på för tyvärr är samhället hårt. Det krävs mod att vara sig själv och våga visa det. Jag avundas människor som kan det.
Nej minsann, nu är klockan sovtime. Jag tänkte dela med mig av en del foton imorgon, detta inlägget är skrivet på mobilen och där kan jag inte förminska fotografierna. Jag har tagit en del sedan sist. Kom nu ihåg att du gör som du vill. Det är bara ditt beslut som gäller. Kramar är redan på väg och även energibollarna. Sköt nu om dig själv så hörs vi igen ❤

Kommentera

