Jag har förlorat…

Hej finaste.
Ja det känns som jag har förlorat. Jag ska försöka förklara va jag menar. Det är nämligen så att julen, både innan och efter är lite som en saga för mig. Jag lever på det jag får se, känna, lukta, smaka o.s.v….under denna perioden. Det lever jag på tills det att det är dags igen. På något vis har det blivit ett mått på att jag lever och mår bra, jag lät inte min barndom knäcka mig. Jag skapade tillsammans med Kent och barnen egna traditioner som jag lever efter idag. Att få se någon, vem som helst, öppna en julklapp jag har valt ut, se ögonen glänsa, glädjen i ansiktet över att gåvan var precis rätt, det går inte att ersätta.
När advent är kommen så kryper hela jag, både hjärta och själ, in i en för mig saga. När det blir extra jobbigt så behöver jag bara öppna den dörren, känna de varma färgerna omsluta mig, jag låter mig vaggas in i en trygghet jag inte finner någon annanstans. Jag har skapat sagan så. Bevisat för mig själv att vad som än händer eller har hänt så går det att göra det bättre. Det är min vinst och nu har jag förlorat.
Jag trodde inte för mitt liv att det skulle vara så fruktansvärt svårt att hoppa över några sidor denna gången, men ack vad jag bedrog mig själv. Det går inte att få tillbaka förlorad tid, så min saga är förbi. För första gången så var jag för sjuk för att dela min saga med de jag älskar mest i hela världen. Det blev extra tydligt när sköterskan ikväll undrade om hon skulle släcka ljusstaken. Jag menade att den hade varit tänd dag och natt ett bra tag, så den kunde få vila ikväll. Då säger hon att, det är ju snart slut, eller rättare sagt, det är slut. Det blev ett bryskt uppvaknande, jag vet inte vad jag har tänkt innan. Det stämmer ju, den vackraste tiden är snart slut och jag fick inte vara med. Jag har sett glädjen i någons ögon. Jag fick inte sitta uppe halva natten innan och stoppa strumpor. Jag fick inte vara med!
Så hur fixar jag nu detta. Jag har ingen saga att bygga på nu.
Detta låter säkert som humbug i dina öron, men för mig är det oerhört viktigt. Precis som jag skrev innan så är det ett mått för att jag mår bra. Nu vet jag inte hur jag mår egentligen. Jag försöker vara positiv. Jag brukar efter julen försöka handla tulpaner för att få in våren. Farmor gjorde det varje år. Det fick kosta vad det ville. Jag får väl försöka se tiden an och hoppas att jag får anledning att skapa en ny saga i mellantiden.
Varje dag här på sjukhuset försöker jag fylla med saker som inte kräver så mycket av mig. Energin är i botten. Humöret är upp och ner. Jag anstränger mig till det yttersta för att hålla humöret uppe. Jag går förlorad om jag inte kan le. Jag tror det i alla fall. Jag har så otroligt mycket att vara tacksam för men just nu står jag och stampar på stället och kan inte se allt och alla som ska göra mig tacksam. Jag har som sagt börjat känna bitterhet och aj,  det är farligt. Jag vill inte bli bitter. Det är inte jag, inte alls. Det brukar inte vara svårt att se vid sidan om och sen gå förbi och låtsas som det regnar. Det blir svårare och svårare. Jag vill inte såra någon, men ibland är det oundvikligt. Jag har själv blivit sårad så många gånger och jag undrar om de som utförde det ens undrar hur det är med mig någon gång alls? Jag tror ärligt inte det. Det finns många olika sorters personligheter och de som är duktigast på att såra andra tar ofta inte heller så lätt illa upp.
Nej det här är för sorgligt. Jag orkar inte med det.
Klockan har slagit 2 och jag känner mig inte ett dugg trött. Så vanligt då. Smärtorna river och sliter i mig, då vet jag att jag åtminstone lever.
Tack, tack allra finaste du, för att du är här. Det är stort för mig. Många kramar till dig ❤

2 thoughts on “Jag har förlorat…

Kommentera

