Tystnad igen

fb_img_1453289428397.jpg

Dagens foto på lilla tösen

Finaste du…

Då var en ny dag kommen…Ett oskrivet blad så länge. Klockan är i och för sig eftermiddag strax, men jag har inte gjort något vettigt ännu. Jag bara pausar lite, det behövs. Fotot på Michelle är taget idag. De har tagit ur respiratorn idag och hon andas själv, precis som hon har velat göra från stunden hon föddes, och nu är det meningen att hon ska få göra det helt och hållet. Hon väger nu 435 gram, så hon har tappat lite i vikt, men det gör ju alla nyfödda, så det är inget konstigt alls. Sen ska de börja ge henne mat idag igen efter att hon har varit fastande i ett dygn för att få igång matsmältningen. Hon kämpar med andra ord på, den lilla tösen.

Jaha, de små andra liven åkte hem igår och tystnaden la sig i vår lägenhet. Paddy och ungarna stannade och käkade mat innan de stack och det var så roligt att höra honom berätta om Michelle, en mycket stolt pappa, kan jag säga. Det finns en del oro kvar, såklart. Både när det gäller Michelle och den ekonomiska biten. Inget är ju enkelt. Skolan hade skrivit ut Sandra trots att de hade pratat med skolan om att hon ville göra klart det hon hade påbörjat, fast då i Lund. Tekniken idag gör ju att det borde vara enkelt och självklart, men då hade skolan, utan att meddela, skrivit ut henne och därmed så fick hon inte sitt CSN nu i januari. Jag kan tycka det är fruktansvärt dålig stil. Sandra är nu också utskriven ifrån BB och ligger på patienthotellet. Det hade jag berättat för henne om innan. Jag kommer ihåg att jag avskydde att vara på mitt rum, därför tillbringade jag nästan all vaken tid på neonatal hos Emil. Var jag inte bredvid honom så var jag i köket där föräldrar kunde äta mat och umgås. Det köket finns tydligen inte kvar och det är lite synd. Där träffade jag andra föräldrar i samma situation och det kunde faktiskt vara skönt att prata med andra som gick igenom samma sak som vi. De flesta var ju faktiskt där lika länge som vi. Det konstiga var att jag borde känna mig lycklig över att fått ett barn, men det fungerar inte så när man ligger på neonatal, det ligger en konstig stämning i luften och det är många tårar som fälls på den avdelningen. Jag träffade en mamma som fått sina tvillingar i vecka 26 och den ena av tvillingarna överlevde inte. Hon visade fotografier på den tvillingen som inte överlevde, den andra låg i samma rum som Emil, så du kanske kan förstå att det var konstigt att vara där. Lyckan som borde varit försvann lite i all oro. Det är tyvärr detta Sandra går igenom nu. Det blev lite extra jobbigt igår när Paddy åkte hem också och hon nu måste fixa att vara där själv. Hon fixar det, hon är stark hon också. Paddy får göra som Kent fick göra, hälsa på när det finns tillfälle. Det får ju helgerna vara till för vardagarna måste ju Anton gå i skolan, Stefanie på dagis och Paddy måste ju sköta sin skoldel. Vi får stå vid sidan om, tillgängliga när det behövs.

Annars la sig tystnaden som jag sa igår och det var faktiskt riktigt skönt. Vi behöver ett andrum nu. Jag har ju fortfarande inte hämtat mig själv ännu. Jag har enorma smärtor i den vänstra stumpen och som sagt är det inte läkt som det ska ännu. Det märkliga med det är att det var läkt. Det är aldrig ett bra tecken när ett sår som har varit läkt går upp igen. Jag larmade medan jag var inlagd men det var ingen som lyssnade på mig som vanligt och till sist ger jag också  upp och tiger. Sen när jag skulle åka hem och bad om ett omläggningsplåster, så tittade sköterskan på det och frågade mig, lite oroligt, om någon läkare hade sett såret som det var nu. Det var det ju inte. Jag orkar liksom inte tjata. Nej, menade hon, för det ser ju inte riktigt bra ut. Nej, det vet jag ju om, jag har ju försökt säga det och bara fått till svar att jag inte ska oroa mig så mycket. Så såret är inte bra, det är jag högst medveten om. Jag ska ta det med gå-skolan när jag ska dit nästa gång. Fast det är inte lönt att åka dit förrän jag har gjutit hylsan och det vill jag inte göra förrän den värsta smärtan har lagt sig för annars blir det en timmes tortyr och det har jag inte lust med.

Idag var det extra skönt när de inte var här för då kunde vi sova lite längre och det är alltid behövligt. Igår hjälpte jag faktiskt till en hel del. Jag tog och städade ur kylskåpet och torkade det. och jag tog sopskåpet, tömde och tvättade det och till sist tog jag disken. Det låter helt otroligt men det tog mig två timmar och efter det så var jag ganska trött. Det tar ett tag innan samma energi är tillbaka som jag hade innan operationen. Men det känns ändå skönt att kunnat vara till någon nytta, jag mår så mycket bättre av det.

Har du funderat över hur många betydelser tystnad faktiskt kan ha. Om du är med en annan person i ett rum, som du inte känner så väl, så kan tystnad vara obehagligt, och det ända man tänker på är hur man ska kunna bryta tystnaden, eller hur? Sen kan tystnad vara skönt, som nu här hemma till exempel. Sen finns det när Kent och jag varit gifta så här länge så behövs det inte alltid ord utan att vi vet vad vi vill varandra ändå. Det sägs ju att tala är silver och tiga är guld, jag undrar ibland vad som egentligen menas med det uttrycket. Det är väl så att man ibland säger för mycket, att man inte tänker efter innan man pratar. Det kan väl också vara så att man ska inte prata bakom någons rygg. Äsch, jag vet inte. Jag vet att jag under dagen kommer tycka att här är för tyst ändå. Då har jag tröttnat på tystnaden igen. Sånt är livet. Till sist ett foto på Stefanie och hennes torn byggt i lego. Du må tro som hon kämpade med dessa legobitar. Det rasade, rasade och hon byggde upp det igen och till sist var det högre än både henne och Anton. Med den bilden, så avslutar jag detta inlägget. Många kramar till dig som läst inlägget och kram för att du finns här hos mig. Vi hörs nog snart igen. ❤ ❤ ❤

img_4331.jpg

Stefanie och hennes torn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

