Inte bra idag

1203450.jpg  Hej, finaste….

Idag var det då lördag och jag mår sämre än någonsin…Jag vet varför och då är det så det ska vara..men inget är roligt idag. Alla känslorna på en och samma gång…Ni som har läst min blogg vet att jag har gått på smärtstillande i mängder av år…det är i och för sig inget konstigt alls för det behöver jag, eller jag har behövt, för nu ska jag lära mig leva med smärtan. Jag har använt de flesta narkotikaklassade preparaten som finns på marknaden, även fentanyl plåster. Jag har åkt dit ibland så det har visslat om det. Alltså, det jag menar då är att, ALLA som tar dessa mediciner blir beroende för det går tyvärr inte att undvika. Det är dessa mediciners baksida och det är ibland ett rent helvete. Speciellt när jag ringer och det ska förnyas ett recept, och nu är jag patient hos smärtmottagningen och då får ingen mer än en läkare skriva recepten och det tycker jag är bra, så ska det vara. Men är inte den läkaren där när jag ringer så är det inte säkert att det är någon annan läkare som skriver heller. Nu har det hänt mig. Igen. Mina recept var inte inne igår och det var fredag. Därmed så mår jag ännu mer skit idag. utsättningsbesvären  är inte att leka med. Det är ju ändå narkotika som jag stoppar i mig, fast det är lagligt. När man tar dessa medel en längre tid så försvinner alla känslor, i stort sett. Det är klart att jag känner men inte som jag borde och när medicinen går ur kroppen så kommer verkligen alla känslor på en och samma gång….Det är så fruktansvärt, grymt jobbigt, för då måste jag ta hand om alla på samma gång och samtidigt sitter jag då med feber, kallsvettas och mår skit…det går inte att sova. Just nu är alla våra barnbarn här. Jag hade nog inte sovit ändå….Det värsta med denna känslostormen är att det är inte glädje jag känner….ledsamhet,sorg och allt är svart, så svart så att det kan bli farligt och då får man åka iväg. Jag har varit med om detta såååå många gånger. Det var mycket värre när det var ren morfin…men jag kan oftast hantera det ganska bra…Så nu vet du det..Det är många gånger jag har tänkt på att om jag bara står ut de första dagarna så är det över sen. Det är skitjobbigt men det går. Sen hade jag haft ett problem mindre. Det är ändå meningen att de ska sättas ut. Så kanske det är dags nu då…

Du skulle bara veta hur mycket jag hatar dessa preparat egentligen. När man använder dem så är man lyckligast på planeten, morfin har den effekten, men sedan är det så fruktansvärt enkelt att prova ta en till för att få må så bra, sen är det kört. Jag har lärt mig efter hand att det inte lönar sig i längden, men i början när jag inte hade smärt i ryggen så fungerade det så. Men bara en tid, tills de märker att man överdoserar och då är det inte så kul längre. Jag har varit inne otaliga gånger och fått hjälp för utsättningsbesvär och varenda gång sa jag till mig själv, inte en gång till!! Det var inte förrän smärt blev inkopplad som jag fick ordning på det. Det finns annat smärtstillande än morfin. Jag har provat många sorter som sagt, men smärt är experter på det de gör och det är inte läkarna som du träffar på akuten, vårdcentraler osv.  Jag kan säga att efter allt skit jag varit med om och framför allt sett, så förstår jag narkomaner mer. De gör allt för att få tag i droger och de måste ha ett helvete när de går av efter tagit drogen. Jag har varit på psyk, och dit kommer de värst drabbade och är man där när de ska gå ur ett rus, ja du jävlar, det skriks, slåss och en massa. Ibland när jag var där så höll jag mig på rummet hela dagen, av rädsla. Även om skötarna var stora män så kunde det gå riktigt vilt till. Det händer nästan aldrig att en patient ger sig på en annan patient, men jag vågade inte chansa. Det är inte det minsta häftigt att bli inlåst där.

Elvis

 

Jag måste bara visa en bild av Elvis som jag såg. Där är han inte så gammal, precis. Så jäkla snygg han var…Där kan man ju se ett exempel som droger har tagit livet. Det är otaliga liv som gått förlorade. Jag önskar jag kunde lägga mig ner och sova. Tyvärr så går det inte. Kroppen kan inte ligga hela tiden och vila. Till sist så måste jag sitta uppe fastän hela kroppen skriker. Det är en smärta som gör ondare än något annat. Det är ett tryck inifrån som trycker utåt och det känns som kroppen ska gå sönder. Det håller och det känns…..Men nu tänkte jag avsluta inlägget för att se om det går att vila en stund i alla fall. Kramar i massor till dig. Vi hörs snart igen ❤ ❤ ❤

6 thoughts on “Inte bra idag

  1. Har kollat på Dr Drew där kända Amerikaner får hjälp mot drogberoende och alkoholism . Gripande att se. Tänker på Whitney Houston, Michael Jackson, Hasse och Freddie i Noice. Så många kända Amerikaner som börjat knarka och som dött. Skådisar och sångare. Det verkar vara så lätt att bli beroende. Det kan börja med värktabletter och sluta med heroin. Kan inte komma på så många svenska kända personer som har dött av droger . Kommer bara på Freddie och Hasse. Det måste vara hemskt att ha så ont hela tiden så att man måste ta värktabletter varje dag. Man får verkligen vara glad om man slipper det.

    Liked by 1 person

    • Många är de som har dukat under drogerna…för jävligt rent ut sagt. Sen är det legat att ta det när man är sjuk och får det på recept. Visst, det är inte samma mängder, men jag vet många som har åkt dit och överdoserat. Det är ett helvete att ha en sådan smärta som behöver hjälp. Men jag ger mig inte nu. Nu ska det bort. Jag ska lära mig att leva med kärlsmärtan. Den är ändå nästan omöjlig att smärtstilla för den kommer när den vill….och det gör så ont att jag skulle behövas söva för att bli smärtstillad och det går ju inte. De är medvetna om det på smärt, kärl och ortoped. Möjligheterna för att bli amputerad högre upp är nästan 100%. Jag hoppas dock att det dröjer länge ännu…Kram fina Agneta

      Gilla

  2. Hej Mia! Vilken fin blogg du har gjort nu som jag sett några dagar på min mans telefon.
    Men så tråkigt att du inte fått din medicin mot din värk och förstår att det är jobbigt för dig för jag vet ju detta då jag också har dagligen värk men tar inte några starka tabletter mot värken. Men jag måste alltid ta sömntabletter och blir så orolig innan jag skall ringa till doktorn och få nya tabletter även om jag tycker det är konstigt att man inte behöver komma någongång på besök när man skall förnya sina mediciner för här behöver man inte detta.
    Ja idag har vi mest tagit det lugnt här hemma varit ute på en promenad på fm. sen skulle min man iväg och spela tennis och då passade jag på att lösa korsord och vila mig. Nu väntar vi på att bingolotto skall börja och se om man vinner något förra veckan vann vi 2 Sverigelotter men tyvärr blev det inte någon vinst. Sen skall vi se på finalen på Farmen och blir spännande att se vem som vinner detta då jag följt detta program. Ser du på Farmen?
    Ha nu en bra fortsättning på söndagkvällen!
    Kram från Bittan ❤

    Liked by 1 person

    • Hej fina Bittan. Denna gången har jag faktiskt inte följt farmen. Jag brukar annars följa det, så jag vet inte varför egentligen. Vad trevligt att ni har vunnit på Bingo. Jag har alltid haft otur i spel, men desto större tur i kärlek, får jag ju säga. Min man har funnits vid min sida, vad som än har hänt. Han är den äkta kärleken. Många kramar till dig Bittan ❤

      Gilla

    • Hej fina Ina. javisst den har blivit bra denna gången. Det var viktigt för mig att den blev ljus och glad. Att läsaren ska känna glädje när man kommer dit var en viktigt sak. Så det tog lite längre tid än vanligt att byta kläder denna gången….Saknar er massor, speciellt nu när våren och värmen kommer. Många kramar

      Gilla

Kommentera

