Fredagskväll i sängen..

image

Godkväll, finaste…
Jag ligger i sängen efter en hyfsad dag. Men jag bara gråter, det har blivit lite för mycket. Jag gråter för Emil, jag gråter för mig själv, jag gråter av sorg, jag gråter för mina barn och barnbarn. Jag saknar mor och far. Jag tittar på något foto och sedan dyker ett minne upp, så börjar tårarna rinna igen. Det var mycket längesen jag var så här upprörd. Antagligen är kroppen så trött att det har runnit över. När jag tog blodtrycket idag på smärtmottagningen så var det skyhögt, jag är som en fiolsträng, på helspänn hela tiden. Jag är så rädd att Emil ska säcka ihop igen. Vi vågar inte lämna honom själv längre. Pratade med hans läkare idag igen och hon kunde verkligen förstå att vi var oroliga och överbeskyddande just nu. Precis som hon sa, så är det nog nödvändigt för tillfället. Det gör bara så ont att han inte kan få vara som vilken tonåring som helst. Jag ber flera gånger om dagen, snälla, skona Emil…Jag är definitivt på bristningsgränsen nu, om det inte har brustit ikväll. Det känns som hjärtat ska gå i sönder. Allt gör så ont…Tro mig när jag säger att jag skulle göra vad som helst för våra barn. De är ju mitt liv..
Jag saknar pappa så grymt mycket. Jag fick lära känna pappa ett litet tag innan han plötsligt gick bort. Då hade de slutat dricka och jag fick tillbaka pappa, då slits han ifrån mig…
Jag kommer ihåg inför första amputationen, jag ringde till Emil och sa att jag är hemma om någon vecka igen. Jag lär mig att gå på kryckor, det går fort. Jag stannade ett år.
Jag ringde till Emil och sa att nu äntligen så kom jag till Kristianstad, till Stavfre, och han kunde hälsa på mig när jag ville. Snart skulle vi flytta till en annan lägenhet, tillsammans. Han gjorde två besök på Stavfre, sedan aldrig mer. Jag bodde där i över fyra månader.
Jag kommer ihåg när sköterskan på ortopeden, efter amputationen, kom in och sa att jag hade besök. Emil hade suttit utanför utan att gå in. På frågan varför, så hade han svarat…hon sover och jag vill inte väcka henne. .
Jag kommer ihåg när jag missade hans skolstart och han ringde och grät, ville jag skulle komma hem. Mitt hjärta höll på att brista. Jag skrev ett långt brev till honom.
Jag minns anfallet för lite mer än ett år sedan, Emil fick tillbaka lite av medvetandet på båren på väg ut till ambulansen, han drog ihop hela ansiktet, av sorg, tårarna rann och han viskade…mamma??? Jag kunde inte följa med i ambulansen och inte heller ge honom något svar på vad som hände.
Jag kommer ihåg hans skrik i kyrkan när han miste sin farmor.
Jag kan känna oron när jag åkte in med honom i ambulansen, när jag hade tappat honom och efter hans, vad vi trodde då, feberkramp. Jag kan fortfarande se mig själv springa genom akuten och skrika på hjälp när han hade ramlat ifrån vasken och fått en allvarlig hjärnskakning.
Så jag gråter för att Emil har fått gå igenom så oändligt mycket och han är bara 14 år.
Jag gråter över att Michelle är ett mirakel och jag gråter över smärtan vi fick gå igenom under de 3 månaderna som vi pendlade mellan hopp och förtvivlan. Jag gråter över att ett bröllop blev inställt. Jag gråter över alla gånger jag har behövt missa viktiga dagar. Jag gråter över att Kent ibland också är så trött och jag inte kan hjälpa. Jag gråter över allt som vi har gått igenom tillsammans. Jag gråter över att jag inte orkar vara tillgänglig för mina barnbarn. Det är många, många minnen att gråta över.
Jag älskar er alla
Kram ifrån en mycket ledsen Mia

En reaktion på ”Fredagskväll i sängen..

  1. Hej kära vän!
    Ja, idag har jag och Kent varit på 70-årskalas, till en gammal skolkamrat, hennes ”man” fyllde år. Det är bara synd att det regnade hela dagen. Så vi kom hem för en stund sedan.
    jag tänker på dig, och hoppas på en bättring för er alla

    Kram Anki

    Gilla

Kommentera

